Cecilia Djurberg

Kritcirkeln är tillbaka! Om teateråret som gått och årets första premiärer

Posted in Dans, Kritik, Kultur, Opera, Scenkonst, Teater, Teaterkritik by Cecilia Djurberg on januari 24, 2018

Vår teaterkritiska podcast Kritcirkeln är tillbaka! I detta avsnitt lanserar vi oss som teaterkritikernas motsvarighet till MattssonHelin-podden, eftersom vi numera är kritiker på varsin kvällstidning (inga jämförelser whatsoever i övrigt). Vi blickar tillbaka på scenkonståret 2017, då trenden med teaterbearbetningar av böcker så att säga var stabil. Vi pratar om årets första premiärer, som båda råkat bli på Dramaten: Häxorna och Tartuffe. Och så ser vi Eirik Stubøs Oidipus/Antigone, när vi ändå är på Dramaten.
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg

Kreddlista på sånt vi pratar om i avsnitt 7:

Houellebecq! Institutet, Siriusteatern och Teaterhögskolan i Helsingfors, på STOFF-festivalen

Främlingsleguanen av Martina Montelius på Teater Brunnsgatan fyra

Hamlet av Jens Ohlin och Hannes Meidal Teater Galeasen

Häxorna av Roald Dahl, manus David Wood, regi Alexander Mørk-Eidem,, Dramaten

Swede Hollow av Ola Larsmo, regi Alexander Mørk-Eidem, Dramaten

Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström på Kulturhuset Stadsteatern och Vattnäs konsertlada

Half life av Sharon Eyal och De l’origine av Olivier Dubois, Kungliga Baletten

Max+ : Untitled Black av Sharon Eyal/Gai Behar och Max av Ohad Naharin, Göteborgsoperans danskompani

NINA – Materialize Sacrifice av Jo Kamamori, Noism1 (Japan) på City Contemporary Dance Festival, Hongkong

Cullbergbalettens 50-årsjubileum på Dansens hus, Eurydike är död av Birgit Cullberg

Mental states of Sweden in Dance av Mattias Andersson och Cullbergbaletten

Nicht Schlafen av Alain Platel, Les Ballets C de la B på Dansens Hus

Dancing on the front porch of heaven – Odes to love and loss av Ulysses Dove med Stockholm 59 North på Orionteatern

The Wonderful and the Ordinary av Gunilla Heilborn, I samarbete med Theater Im Bahnhof, på Dansens hus

Orionteatern: Arise Amazons av Karin Victorin och Rebecka Tiger, Hålet av Mattias Fransson, Automata av Erik Holmström/Malmö Dockteater

Dracula av Victoria Borisova-Ollas på Kungliga Operan och SVT Play

Tartuffe av Molière, regi Staffan Valdemar Holm, Dramaten

Elektra av Richard Strauss med libretto av Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles, regi Staffan Valdemar Holm, Kungliga Operan

Oidipus/Antigone av Sofokles i regi av Eirik Stubø på Dramaten

Gunilla Brodrejs lista på ”10 sceniska grepp som teatrarna måste sluta med 2018” i Expressen Kultur 17 januari

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: