Cecilia Djurberg

Premiär för Kritcirkeln – ny podd av kritiker om scenkonst

Posted in Kritik, Kultur, Scenkonst, Teaterkritik, Uncategorized by Cecilia Djurberg on maj 8, 2016

Jag och flera av mina kritikerkollegor har länge pratat om att vi vill få till fler kritiska samtal om scenkonst — mellan kritiker men också mellan kritiker och konstnärer och kanske även med publiken.

Kritcirkeln är ett försök att dra igång några fler såna samtal.

Med Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos.
Ljudtekniker: Emil Lörelius, Ljudteknikerpoolen

Om premiäravsnittet:

Drakmammor, dinosauriebarn och dysfunktionella familjer gör avtryck på teaterlivet. Om detta, och om varför det spelats så många Medeor på svenska scener den senaste tiden spanar och spånar vi i första avsnittet av Kritcirkeln. Och så undrar vi om Äldreomsorgen i Övre Kågedalen kanske egentligen bara är en groteskare version av Loranga, Masarin och Dartanjang och om det är en slump att båda spelades samtidigt under hösten i superrealistiska scenografier.

Kredd:

I första avsnittet av Kritcirkeln nämner vi följande verk och uppsättningar:

Den kaukasiska kritcirkeln av Bertolt Brecht

Min mamma är en drake av Thomas Lindahl och Irena Kraus efter en bok av Pija Lindenbaum på Kungliga Operan. (Se den på SVT Play tom 16 maj)

Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren i regi av Sally Palmquist Procopé, Orionteatern

Suzanne Osten: Medeas barn av Per Lysander och Flickan mamman och soporna dramatiserad av Erik Uddenberg på Unga Klara, filmen Flickan mamman och demonerna

Medea av Euripides, bearbetning & regi: Viktor Tjerneld, Uppsala stadsteater

Medea av Daniel Börtz Regi Stefan Larsson, Kungliga operan

Medea — it’s a classic av Nadja Hjorton på Mdt Sthlm, musik av Britta Persson

Borders av Tilde Björfors, Cirkus Cirkör/Malmö Stadsteater

Mamman av Åsa Lindholm efter Maxim Gorkij, regi och dockor: Erik Holmström, Teater Tribunalen, musik av Dror Feiler

Dinosauria av Nils Poletti på Turteatern

Inneboende av Anders Carlsson, Institutet

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen, bearbetning och regi Nils Poletti, Turteatern

Conte d’Amour av Anders Carlsson, regi Markus Öhrn, Institutet/Nya Rampen

Winterreise av Elfriede Jelinek, regi Christina Ouzounidis på Teater Galeasen och i regi av Melanie Mederlind på Helsingborgs stadsteater

Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf, regi och dramatisering, Josefin Ankarberg Moment Teater

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: