Cecilia Djurberg

Trisha Brown Company: Repertory evening på Dansens Hus i Stockholm

Posted in Dans, Scenkonst by Cecilia Djurberg on januari 29, 2011

Trisha Brown Dance company: Repertory evening
Dansens Hus, Stockholm 27 januari 2011

20-årsfirande Dansens Hus öppnar sitt jubileumsår med ett gästspel av den amerikanska dansikonen Trisha Browns danskompani. Dansens hus chef Virve Sutinen sa i sitt jubileumstal, som inledde kvällen och som hon höll på engelska, att ”Dansens hus handlar om tillgång, utbud och dialog och om att göra dansen till allmängods.” Utifrån dessa ord är kvällens program utmärkt – man lever som man lär på Dansens hus och vi kan bara hoppas att man gör så i ytterligare 20 år, minst.

Programmet Repertory evening bjuder på fyra verk av koreografen Trisha Brown (f 1936), två från 1980-talet, ett 1990-talsverk samt det nyaste från 2009. Att få se dessa fyra, korta verk ur Browns dansdansiga repertoar samma kväll är inte bara ett lyxupplägg, utan ett utmärkt tillfälle att överblicka ett konstnärskap och dess utveckling under de tre representerade decennierna.

Först ut är Set and Reset från 1983, till tidsinspirerad musik, ”Long time no see”, av Laurie Anderson. Under Robert Rauschenbergs geometriska filmprojektionskulptur, där projicerade, svartvita filmklipp visas och ett påtagligt, daterat informationsbrus tränger igenom ljudbilden, rör sig de sex dansarna i lätta, linjära rörelser som bildar geografiska formationer. Kostymernas tunna tyger har liksom scenografin mönstrats med symboliska informationsmotiv: detaljer från tavlor och skulpturer som konstraterar den betydligt yngre kommunikationsformen på skärmarna, trots att dessa filmklipp i publikens ögon blinkar dåtid. Och det är tydligt varför stycket kändes så fräscht och framåtblickande när det var nytt – för så här nästan 30 år efter uruppförandet känns det fortfarande angeläget och framåtblickande i sitt utforskande av kommunikation inom givna ramar.

I skenet av kvällens andra verk kan man dock ställa frågan varför just Set and Reset anses vara det verk som lyft fram Trisha Brown som abstrakt koreograf, för om det är något av kvällens stycken som lockar åskådaren att leta efter budskap, så är det detta – skapat i it-epokens vagga, när samhället allt tydligare börjat forma sig av mediernas genomslag och man som åskådare tvingas växla mellan scenens olika bildspråk med risk för att missa något. Dansarnas bumpande och lekfulla knuffkonkurrerande kan ju också sägs handla om publikens reception och scenens fokus.

Mycket mer abstraherad är nämligen den precisionsstarka dansaren Dai Jian, i solostycket If you couldn’t see me, från 1994. Återigen har konstnären Robert Rauschenberg satt sin prägel på Browns koreografi, i den enkla kostymens två kjoltygstycken och det dominanta ljuset som liksom utmejslar Dai Jians bara överkropp. Kommunikationen ligger som en undertryckt undertext när dansaren jobbar med ryggen mot publiken i starka övningsposer som upphöjs till skulpturala manifestationer utan att alls möta publikens blick.

Lika lätt som rökmaskinsröken i stycket Opal Loop från 1983 flyger minnet av dess sirliga koreografi. Det är vackert att se på men svårt att hänga upp på något beständigt när kompositionen har så lösa konturer att verket liksom kommer och skingras, precis som ett moln.

Trisha Brown-kvällen avslutas med koreografens senaste skapelse L’amour au théâtre, som är ett slags lek med klassiskt bild- och rörelsespråk till utdrag ur Jean-Philippe Rameaus barockopera Hippoyte et Aricie. Musiken och de till synes hastigt ditmålade penseldragen i scenografifonden, signerad Trisha Brown själv, pekar på helt olika tidsepoker. Som ett ytterligare tidslager lägger de två dansparen på scenen koreografens starkt kännetecknande lätthet i rörelser som växlar mellan samtida abstraktion och historiens figurativa myter, en häst, en ryttare, en skytt – och kvällens största känsloutspel.

Cecilia Djurberg

Se klipp ur Set and reset, If you couldn’t see me och L’Amour au théâtreTrisha Brown companys webbplats. Samtliga är från originaluppsättningarna, dvs de tidigare verken framförs i videorna av andra dansare än de som medverkar på Dansens Hus.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: