Cecilia Djurberg

Avskedsbrev från en kritiker

Posted in Kultur, Medier, Scenkonst, Teater by Cecilia Djurberg on november 12, 2010

Hur har du hunnit skriva det här? undrar SR:s presschef Bengt Arwén och syftar på krönikan Vem ansvarar för det demokratiska teatersamtalet? i Nummer. Det går inte att dölja nåt för en presschef som får uppdateringar i realtid om allt som alla medarbetare gör.

Det logiska svaret är: I mitten av september var jag dagens nyhet, i egenskap av medarbetare med indragen tjänst på Riksteaterns bantade nättidning Nummer.se . Sista skälvande dagarna av mitt tioåriga förhållande med Sveriges bästa teatersajt skrev jag en jättelång krönika om den tynande tillvaron för teaterkritik i Sverige. Naturligtvis med en toppdressad undertext om aktuella besparingar på en väldigt bra sajt som hittills har publicerat väldigt mycket bra teaterkritik.
Idag publicerades texten i Nummer. Samtidigt som jag sitter på Sveriges Radio och försöker kasta ihop en viktig webbok om medieutvecklingen.
Så vet man inte att krönikan om kritiken legat och mognat i en månad kan man lätt börja undra som Arwén. Men eftersom jag vill upprätthålla min image som supermänniska är mitt officiella och känslomässiga svar: ”Åh, jag gör allt för konsten.”

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] också gärna Kulturcensuren i Ungern Avskedsbrev från en kritiker Intervjuar Belarus Free […]

    Gilla

  2. […] Läs också gärna: Avskedsbrev från en kritiker […]

    Gilla


Kommentera

